Březen 2010

Supermarine spitfire

19. března 2010 v 23:34 | Jiří Kryštof Jarmar |  anglická stíhací letadla
Supermarine Spitfire byl základním stíhacím letounem Britské RAF. V Británii tvořilo spolu s Hurricany základní leteckou sílu. Za Spitfiry nelétalo jenom Britské království, ale i ostatní země jako například Česko, Polsko, nebo Francie. V Británii začala soutěž o letoun, který by nahradil dosavadní britské letouny. Všechny firmy připravovali letouny, ale supermarine začala s vývojem Spitfirů. Supermarine nakonec soutěž vyhrál a Spitfire dostal motor Rolls-Royce. V roce 1934 vzlétl první ozbrojený typ Supermarine Spitfire. Nedosáhl ale potřebných výkonů. Po zdokonalení stroje o něj projevila zájem RAF. Později byla zkonstrulována námořní verce zvaná Seafire. Byla určena pro operace na letadlových lodí. Měla sklápěcí křídla a na podvozku měla hák, který sloužil k lepšímu přistání. Měla všechny potřebné věci spolu s výzbrojí, které se hodí na námořní verzi. Celkem bylo vyrobeno kolem 2500 Seafirů. Často byl Spitfire používán pro boje nad Německem a pro obranu Británie. Musela ale čelit německým Messerchmittum bf 109 a později i Fockewulfum FW 190. Spitfiry spolu s Hawkry Hurricany sloužili jako doprovod bombardérů a amerických P-51 Mustang.

Rozpětí: 11,2 m
Délka: 9,5 m
Výška: 4 m
Hmotnost prázdného letounu: 2630 kg
Maximální rychlost (ve výšce 6400 m): 646 km/h
Dostup: 12 900 m
Čas výstupu do výšky 6096 m: 6,40 minuty
Dolet: 690 km
Max. dolet (s příd. nádrží): 1580 km
Dva kanony ráže 20 mm
Čtyři kulomety ráže 7,7 mm


modelářství - návod pro začátečníky

19. března 2010 v 23:11 | Jiří Kryštof Jarmar |  modelářství

modelářství-návod pro začátečníky

Modelářství doporoučuji úplně každému, kdo se trochu zajímá o válku. Ať už to jsou letadla, tanky nebo vajáci, modelářsví je super na všem. Já jsem v této branži zatím začátečník, ale nějaké ty modely už mám za sebou. Mezi mé první modely patří bf 109E nebo FW 190. Jakmile vám padne do rukou model, štěteček, barvy a lepidlo, jen těžko se od toho dá odrtnhnout. Teď vám tady zkusím vysvětlit základní postup.

1. Jste-li začátečník, nekupujte hned B-17, ale raději něco lehčího v podobě nějakého stíhače. Já jsem začal modelařit s jednoduchou bf 109. Model si ověřte jestli je v pořádku a nakupte si barvy buď podle návodu a nebo podle sebe. Potom si v obchodě vyberte vhodný štěteček na nabarvení. Potom se už můžete vydat domů s modelem v ruce. Ceny modelů jsou různé. Ty jednoduché pro začátečníky nejsou ani moc drahé. Když si chcete koupit nějaký levný model, připravte si něco okolo 200 Kč. Nejlevnější modely totiž většinou stojí okolo 90 - 139Kč. Potom ještě barvy a jedna se pohybuje okolo 39Kč. Štěteček za 29Kč a to základní je lepidlo, které může být s jehlou nebo bez jehly. To se pohybuje okolo 29 - 89 Kč a to už vám dá něco okolo těch 200 Kč.

2. Slepení.
Připravte si nějaký vhodný prostor ke slepení, kde nebude vadit, že zamažete stůl. Po případě si pod model dejte noviny. Rozdělejte krabici a podle návodu postupujte s lepením. Když budete mít celý model slepený, stačí ho dát jen uschnout a potom už můžete barvit.

3. Nátěr.
Barvit můžete štětečkem nebo pistolí. Pro začátečníky doporučuji spíše štěteček. Já jsem také barvil štětečkem. Držte se návodu a natírejte. Před použitím jiné barvy, štěteček opláchněte a nejlépe ještě utřete do nějakého hadru. Potom můžete použít jinou barvu. Model potom nechte zaschnout. Po uschnutí už můžete lepit nálepky.

4. nálepky.
U každého modelu je malé plato s nálepkami. U některých modelů jako například u bf 109 si můžete vybrat jaké nálepky na něj nalepíte. Doporučuji vycházet z návodu. Z plata si odstřihněte nějakou nálepku a potom ji ponořte do vody. Chvíli ji tam držte a potom pomalu sejměte nálepku z kartonu a dejte ji na libovolné místo na modelu. Po naepení zase nechte zaschnout a potom si s modelem můžete libovolně manipulovat. Můžete si ho třeba umístit do výstavní skříně nebo na poličku.


Fockewulf FW190

18. března 2010 v 23:20 | Jiří Kryštof Jarmar |  německá stíhací letadla
Byl to významný stíhací letoun, který používala německá Luftvaffe. Bylo vyrobeno kolem 20 000 kusů. FW 190 někdy nahrazovala nejznámější německé stíhačky bf 109. Mezi první mise FW 190 patřila ta ve Francii. Když Spitfiry kroužily nad zemí, tak zahlédli nový neidentifikovaný letoun. Nevěděli čí je a tak váhali zaútočit. Nakonec se objevili německé znaky a tak spitfiry zaútočili, ale marně. 4 německé Fockewulfy sestřelily všech 5 Spitfirů. První typ Fw 190 byl Fw 190A. Ten ale trpěl nedostatky a poruchami. Otevírala se mu kabina při letu a ze začátku byly problémy s vysunováním podvozku, ale to se později vyřešilo. Druhým typem byl Fw 190 E. Fw 190A měl problémy se stíháním amerických a anglických bombardérů ve velkých výškách a tak se Luftvaffe začala zabývat novým modelem Fw 190. Ing. Tank vymyslel model, který nemá přetlakovou kabinu a má větší výkonost. Může tedy dosahovat větších výšek bez problémů. Tento stroj se jmenoval Fw 190B. Fw 190C byl prototyp FW 190 B. Ing. Tank se mu spolu s firmou Damler-Benz snažil vymyslet nový motor. Tento stroj byl nakonec měně výkoný a tak se zůstalo u starých dobrých 190B. Další letoun Fw 190 E nazývaný také dlouhonosá dora měl delší trup i křídla. Byl mu přiřazen nový motor Jumo 213 A. Byly vyzbrojeny dvěma kulomety a čtyřmi kanny. Dále byly vyvinuty typy Fw 190 F a G byly to bitevní verze, které doprovázeli bombardéry na útoky.

Rozpětí: 10,5 m
Délka: 9 m
Výška: 4 m
Hmotnost prázdného stroje: 3050 kg
Maximální rychlost u země: 545 km/h
Maximální rychlost ve výšce: 645 km/h ve výšce 5500
Maximální rychlost ve střemhlavém letu: přes 950 km/h
Dostup: bojový: 9900 m, maximální: 10 600 m
Dolet: 800 km


Grumman F4F Wildcat

18. března 2010 v 17:21 | Jiří Kryštof Jarmar |  americká stíhací letadla
F4F Wildcat byl mezi prvními nejvýznamějšími americkými letouny. Tento palubní stíhač sloužil u americké US a také u britské FAA. Wildcat se proslavil hlavně v bojích proti japoncům. Ve vzduchu se musel utkávat se silnými soupeři A6M5 Zero. Japonské letouny Zera a jejich piloti moc dobře věděli proti komu létají. Znali Wildcaty jako své vlastní boty a tak piloti Wildcatů museli spoléhat na svoji chytrost. Japonská Zera byla překvapena americkými F6F Hellcat nebo F4U Corsair. Na tyto letouny už japonská letecká síla musela vyvinout lepší stroj. Wildcat působil i na palubě lodí. Několik těchto strojů bylo darováno britům a britští piloti je používali spolu se supermariny spitfiry jako ochranu bombardérů nad Německem. Výroba byla velmi obtížná. Jeho předchůdce se mu totiž vůbec nepodobal. Byl to dvojplošník F3F. Trup měli podobný. Us potřebovala vymyslet letouny, které by odolávali japonským Zerům a mohli tak chránit bombardéry při náletech. Prototypem F3F se tedy stal F4F Wildcat. Když se vyráběl, soutěžili spolu firmy o lepší letoun. Velkým konkurentem Wildcatu byl F2A Buffalo. Soutěž nakonec vyhrál F2A Buffalo. První letouny typu F4F Wildcat vylétaly na zkušební lety. Ze začátku se ještě museli vypilovat nějaké problémy, ale potom už byl Wildcat připravený k boji. Když byl F4F nasazen k námořnictvu, museli se ještě vyzkoušet přistávaní na lodích. To ale moc nešlo. Letadla končila sice na palubě lodí, ale přídí do země. Muselo se ještě vylepšit pár závad a potom vše běželo jak má. Námořnictvo dalo F4F přednost před Buffalem. Wildcat byl prvním americkým letounem, který měl "useknutá křídla". Neměl je zaoblená jako jeho předchůdci. Letoun si objednala Francie (78 kusů), protože na začátku války měla slabou leteckou sílu. Po kapitulaci Francie letouny převzala Británie, která je ihned nasadila námořnictvu. Wildcat se účastnil mnoha nejznámějších bitev jako byly například o Guadalcanal, nebo v Africe. Jeho velikým soupeřem byli ale už zmiňovaná Zera. A tak Us začala pracovat na vývoji nového letouny, který nesl název F6F Hellcat.

Wildcat:
Rozpětí: 11 m
Délka: 8 m
Výška: 3 m
Výzbroj:
6 x kulomet ráže 12 mm
2 pumy po 45 kg
Maximální dolet: 2050 km
rychlost: 442 km/h u hladiny moře, 512 km/h ve výšce 6000 m
Grumman F4F Wildcat Fighter Plane

Dornier Do 17

13. března 2010 v 18:39 | Jiří Kryštof Jarmar |  německá bombardovací letadla

DORNIER DO 17


Dornier Do 17 byl německým bombardovacím letounem. Původně byl navržen k převážení nákladu, ale firmy ho odmítly. Projevilo o něj zájem německé vojsko, které si Dornier upravili do válečné podoby. Do 17 se tedy stal dalším bombardérem Luftvaffe. Začátkem roku 1939 se Do 17 vylepšil Měl prosklenou a prostornější kabinu, do které se vešli až čtyři členové posádky. Do 17 byl velice výkonný stroj a měl celkem dobré i pancéřování. Ve střemhlavém letu to byla špička mezi bombardéry. Dokázal uniknout i Hurricanům. Roku 1937 následovali stroje Do 17 stíhače bf 109 spolu s Heinkly a Junkersy a byli posláni do španělska do občanské války. Do 17 byli kritizováni kvůli malému nákladu pum. Nejprve měli bombardéři malé ztráty, ale sovětské stíhačky to změnili. Po náletech na sovětská města se vracelo na základny méně Do 17, než vylétalo. Do 17 byli stáhnuty ze sovětské války a byli přesunuty do Španělska. Do 17 se podíleli na začátku války. Při útoku na Polsko se spolu s Heinkely snažili zaútočit na Kraków. Do 17 patřili mezi první sestřelené letouny ve válce. Do 17 se zapsali do letecké historie, když po boku Heinkelů a střemhlavých bombardérů Stuk zaútočili na Británii. Do 17 byli darem poslány také do Bulharska, Jugoslávie, Španělska a Finska. Dorniery 17 byli bombardéry, kteří se nejen na německé straně zapsali do dějin.

DORNIER DO 17:
rozpětí - 18 m
délka - 15,40 m
rychlost - 430 km/h
dolet - 1170 m

výzbroj:
někdy až 6 kulometů MG 15
u některých strojů kanon MG FF
kolem 1000 pum



úvod blogu

13. března 2010 v 15:34 | Jiří Kryštof Jarmar |  ostatní

ÚVOD

Vítám vás na těchto stránkách, které jsou o letounech druhé světové války. Budu se snažit popisovat bombardéry i stíhače. Někdy napíšu i o nějakých leteckých bitvách. Doufám, že se sem budete rádi vracet.

admin juriju



Messerchmitt bf 109

13. března 2010 v 15:29 | Jiří Kryštof Jarmar |  německá stíhací letadla

Messerchmitt bf 109

Messerchmitt bf 109 byl jeden z nejznámějších německých stíhacích letadel letectva Luftvaffe. Roku 1934 Německá Luftvaffe potřebovala výkonný stroj, který by nahradil bf 108 nebo jiné dosavadní stíhačky. Firma Messerchmitt začala vypracovávat plány a zdokonalovat stroj. Konečný výsledek byl velmi dobře ovladatelný jednoplošník se zakrytým kokpitem. Tento stroj dostal název Messerchmitt bf 109. První letouny tohoto typu vzlétali na zkušební lety bez výzbroje od května 1935 do dubna 1936. V dubnu 1936 vzlétla první bf 109 s výzbrojí. Stroj byl považován za nepohodlný, ale přesto se časem stal hlavním stíhacím letounem Luftvaffe. První boj bf 109 vyzkoušela ve španělsku za občanské války v letech 1936-1939.Nejvíce vyráběnou verzí se stal Messerchmitt bf 109 E. Celkem bylo vyrobeno 6 000 kusů. Bf 109e ale byl považován za nestabilní a další vylepšování tohoto typu by nepřivedlo budoucnost letounu. Samotná bf 109 byla úspěšným letounem druhé světové války.

MESSERCHMITT:
délka- 9,5 m
výška - 2,6 m
výkon motoru - 1475 k
posádka - 1 pilot
rychlost - 640 km/h
dolet - 850 - 1000 km

výzbroj:
kulomety - 2x MG 131
kanony - 1x MG 151, 2x MK 108, 2x MG 151 pod křídly

RLM Collection-Messersscmitt Bf 109E Mark Postlethwaite