Grumman F4F Wildcat

18. března 2010 v 17:21 | Jiří Kryštof Jarmar |  americká stíhací letadla
F4F Wildcat byl mezi prvními nejvýznamějšími americkými letouny. Tento palubní stíhač sloužil u americké US a také u britské FAA. Wildcat se proslavil hlavně v bojích proti japoncům. Ve vzduchu se musel utkávat se silnými soupeři A6M5 Zero. Japonské letouny Zera a jejich piloti moc dobře věděli proti komu létají. Znali Wildcaty jako své vlastní boty a tak piloti Wildcatů museli spoléhat na svoji chytrost. Japonská Zera byla překvapena americkými F6F Hellcat nebo F4U Corsair. Na tyto letouny už japonská letecká síla musela vyvinout lepší stroj. Wildcat působil i na palubě lodí. Několik těchto strojů bylo darováno britům a britští piloti je používali spolu se supermariny spitfiry jako ochranu bombardérů nad Německem. Výroba byla velmi obtížná. Jeho předchůdce se mu totiž vůbec nepodobal. Byl to dvojplošník F3F. Trup měli podobný. Us potřebovala vymyslet letouny, které by odolávali japonským Zerům a mohli tak chránit bombardéry při náletech. Prototypem F3F se tedy stal F4F Wildcat. Když se vyráběl, soutěžili spolu firmy o lepší letoun. Velkým konkurentem Wildcatu byl F2A Buffalo. Soutěž nakonec vyhrál F2A Buffalo. První letouny typu F4F Wildcat vylétaly na zkušební lety. Ze začátku se ještě museli vypilovat nějaké problémy, ale potom už byl Wildcat připravený k boji. Když byl F4F nasazen k námořnictvu, museli se ještě vyzkoušet přistávaní na lodích. To ale moc nešlo. Letadla končila sice na palubě lodí, ale přídí do země. Muselo se ještě vylepšit pár závad a potom vše běželo jak má. Námořnictvo dalo F4F přednost před Buffalem. Wildcat byl prvním americkým letounem, který měl "useknutá křídla". Neměl je zaoblená jako jeho předchůdci. Letoun si objednala Francie (78 kusů), protože na začátku války měla slabou leteckou sílu. Po kapitulaci Francie letouny převzala Británie, která je ihned nasadila námořnictvu. Wildcat se účastnil mnoha nejznámějších bitev jako byly například o Guadalcanal, nebo v Africe. Jeho velikým soupeřem byli ale už zmiňovaná Zera. A tak Us začala pracovat na vývoji nového letouny, který nesl název F6F Hellcat.

Wildcat:
Rozpětí: 11 m
Délka: 8 m
Výška: 3 m
Výzbroj:
6 x kulomet ráže 12 mm
2 pumy po 45 kg
Maximální dolet: 2050 km
rychlost: 442 km/h u hladiny moře, 512 km/h ve výšce 6000 m
Grumman F4F Wildcat Fighter Plane
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 O O | 27. března 2011 v 19:09 | Reagovat

Nemá tam spíš být americké USN.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama